maandag 8 juni 2009

#11: ontdek wiki’s en hoe bibliotheken ze kunnen toepassen

Wiki's zijn de toekomst volgens minister Plasterk. Ik neig er naar hem te geloven door het aanhoudende succes van Wikipedia.

Bibliotheken kunnen wiki's voor diverse doeleinden in zetten. Dat gebeurt inmiddels ook al. Voor mij persoonlijk lijkt me een wiki dat fungeert als een soort draaiboek voor met name de Frontoffice-afdelingen bijzonder nuttig. Er zijn immers zoveel kleine weetjes die ook nog eens voortdurend veranderen... Maar wellicht is er al zo'n wiki.

Klantgericht lijkt het me geen goed idee om per bibliotheek diverse wiki's op te zetten. Alles binnen één wiki is overzichtelijker. De krachten bundelen zorgt voor meer kans op slagen. Dat bewijst Wikipedia. Door een groot draagvlak wordt de actualiteit gegarandeerd en de input gestimuleerd.

Resultaat van ontdekoefening 3 vind je op de wiki van 23dingen

#11 is weer zo'n ding dat meer tijd en aandacht verdient. Wordt dus vervolgd...

1 opmerking:

  1. Zo'n interne wiki zou inderdaad handig zijn. Maar sowieso ook voor kennisdeling en samenwerking in het algemeen, denk ik.

    Enne... top, dat je het nummer van je favoriete Pinkpop-band met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen